Biztonságosan utazni – interjú Gutási Jánossal a biztosításokról
Ezen a héten a fő témánk az utazás, nyaralás pici babával. A legtöbb beszámolóból az látszik, hogy mindenképp megéri belevágni, azonban sok dologra érdemes előre felkészülni és odafigyelni. babával még az is készít előzetes terveket, aki korábban sosem tett ilyet. Annak érdekében, hogy a váratlan és kellemetlen helyzetekre is felkészüljünk, nem árt utasbiztosítást kötni, ezért ezúttal egy biztosítási szakember, Gutási János válaszolt a felmerült kérdéseinkre.
Meglátásod szerint mennyire jellemző a magyar lakosságra, hogy külföldi utazás előtt utasbiztosítást kötnek?
A hivatalos adatok szerint ma már az utazók 60%-a megköti az utasbiztosításokat.
Tapasztalataim szerint – jó magyar módra – még mindig spórolunk ezen, és azok a nyerő szerződések a választásnál, amelyek a legolcsóbbak. Tehát általában az ügyfélnek az a fontos, hogy legyen megkötve ”valami”, és nem pedig az, hogy mit tartalmaz a választott szolgáltatáscsomag. Sokszor azzal indokolják a döntést, hogy „valamilyen szolgáltatás van a bankkártyánk mellé”, amiről eleve semmilyen információnk sincs, de megnyugtató, mert van! Csak arra nem gondolnak, hogy lehet, épp a velük utazó baba kockázatait nem fedi le.
Mi az előnye, mekkora összegig fedezi az ellátást egy ilyen biztosítás?
A jól megválasztott szerződés attól jó, hogy a szükséges igényeknek megfelel, tehát személyre szabott. Ha síelünk, akkor szolgáltasson a téli sportok esetén is, ha meg tengerparton nyaralunk, akkor egy esetleges Jet-Ski baleset esetén is a maximum szolgáltatást tudja nyújtani. Ebben nagyon sokat segíthet a személyes tanácsadás, amikor átbeszéljük a lehetséges igényeket, és csak azután döntünk a megkötendő csomagokról. Ha nincs az embernek megfelelő biztosítása, a felmerülhető költségek egy-egy komolyabb baleset esetén elérhetik akár a több millió forintot is. Volt már rá példa, hogy egy ingatlant is el kellett adni ahhoz, hogy a külföldi orvosi és kórházi számlákat fedezni tudják. A biztosítás díja viszont csak pár ezer forint lett volna.
Mi volt a legextrémebb eset az ügyfélkörödben, amikor hasznosnak bizonyult, hogy nem enélkül indultak útnak?
Két példát is megemlítenék.
Az első télen történt. Sokan mennek síelni úgy, hogy közben egész évben csak minimális mozgás vagy sporttevékenység van a mindennapjaikban. Példámban a család elutazott autóval az éves síelésükre. Csak apukának volt vezetői engedélye, aki a 3 napi kiruccanás másnapján bokatörést szenvedett. Szerencsére volt biztosításuk, így a következő szolgáltatásokat kapták: A sípályáról történő mentés és szállítás, kórházi és orvosi ellátás, haza szállítás mentővel – mert csak fekvő állapotban lehetett szállítani –, az autó és a család hazahozatala sofőr szolgálattal. A biztosítás díja négyükre11.500 forint volt, míg a szolgáltatás végső összege 3.600.000,-ft.
A második eset nyáron történt, egy siklóernyőzés Monacoban. Ügyfelünk ernyője 100 méternél összecsuklott, ezért ő a domboldalba csapódott. Szerencsére élve maradt, bár nagyon válságos állapotban volt. A hegyi mentés összege, a szállítás, a magán kórház – ahol 1 hónapig feküdt és több műtétet is végeztek rajta –, a repülős hazaszállítás – ahol egy teljes üléssort kellett eltávolítani, hogy őt elhelyezhessék fekvő állapotban – összes költsége elérte a 30.000.000,-ft-ot. Ez alatt az egy hónap alatt a felesége többször is meglátogathatta és az ő szállásköltségét is fizettük. Ráadásul teljes szervezést, ami ezzel járt, a biztosító nyújtotta.
Utólag csak azt sajnálta az ügyfelünk, hogy itthon nem rendelkezett megfelelő biztosítással, ami a házuk rokkantság miatti átalakítását és az itthoni rehabilitálásának költségét fedezte volna. Mindaddig, míg külföldön volt, az utasbiztosítási csomagja a maximum szolgáltatást adta, aminek ma az életét köszönheti.
Tegyük fel, hogy kisbabával megyünk külföldre, és ott történik vele valami, ami miatt kórházi ellátásra szorul. Hogy képzeljük el, hogyan téríti meg a költségeket ebben az esetben a biztosító?
Mint az előzőekben is említettem, az alap a szervezés, ami 24 órában működik. Ha baj ér bennünket és a lehetőségeink engedik, akkor fel tudjuk venni a kapcsolatot a biztosítóval és ő veszi át a gyógyulásunk megszervezését. Még baleset esetén is, ha a mentő valamelyik kórházba visz bennünket, fel kell venni a kapcsolatot velük, hogy a további ügyeket ők intézzék. Ilyenkor szóba kerülhet akár az is, hogy az érintett ügyfél nevében pénzügyi garanciát nyújtanak az adott egészségügyi intézmény felé, hogy ki lesznek egyenlítve a költségek. De például betegség esetén akár orvost is tudnak küldeni arra a címre, ahol el vagyunk szállásolva.
Tehát ha külföldön tartózkodunk, akkor érdemes lementeni a PDF-ben megkapott kötvényt, amit legtöbbször megkapunk az elektronikus ügyintézés során. Az üzletkötő is meg tudja ezt küldeni nekünk. Azért jó, ha mindig elérhető helyen van, mert a kötvényszámnak és az ügyfélszolgálati telefonszámnak is rendelkezésre kell mielőbb állnia, ha bármi történik.
Erre konkrét példa az alábbi eset:
Két 10 éves gyerekkel voltak az ügyfelek nyaralni, amikor belázasodtak és hasfájás tünetei jelentkeztek, hányással. Az orvos házhoz ment, beszélt angolul és németül, felajánlották a szinkrontolmácsolást is, akár telefonon keresztül. Hozta a megfelelő gyógyszert, és másnap már semmi tünetük nem volt. Utólag mesélték, hogy a központ még aznap éjszaka 2x is rájuk telefonált, és érdeklődött a gyerekek hogy létéről.
Mi van akkor, ha autóval megyünk, és a kocsival történik valami? Arra is kiterjed ez a biztosítás?
A személyes tanácsadás fontossága itt is elengedhetetlen, mert eleve felhívjuk az érdeklődő figyelmét erre az eshetőségre is. Ügyfelem autója Franciaországban az autópályán leált – műszaki hiba keletkezett. Felhívták a 24 órás ügyeletet. Taxi vitte őket az első motelbe, míg az autójukat a javító műhelyig vontatták. Választhattak viszont, hogy hazaszállítják az autót és őket vagy inkább javítsák meg helyben. A javítást választották, melynek költségeit már a casco fedezte, de így legalább nem kellett megszakítaniuk a nyaralásukat rögtön az első napon.
Ha repülővel megyünk, abban az esetben milyen káresetekre terjed ki az utasbiztosítás?
Poggyász sérülése, elvesztése, járat elmaradása, pénzsegély nyújtása, a légitársaságokkal való ügyintézésben történő segédkezés problémák esetén, járatok lekésése esetén felmerülő többletköltségek rendezése, tolmács szolgálat, felelősségi károk… hogy csak a legfontosabbakat említsem.Megnyugtató, hogy nem vagyunk magunkra és a saját pénztárcánkra utalva, mert ott a 24 órás segítség.
Mi a különbség az EU-n belüli és az azon kívüli utak között?
Az egyik legnagyobb különbség talán az, hogy ha baj van, akkor a felmerülő költségek sokkal nagyobbak az EU-n kívül, mint az EU-n belül. Ha Amerikáról vagy Ausztráliáról beszélünk, akkor igaz az is, hogy általában az ellátás minősége is sokkal magasabb, de ezt meg kell fizetni. Ezért van az, hogy az ilyen utaknál egy nap biztosítási díja nem 800,-ft, hanem 1.600,-ft. Ilyenkor egy biztonságot, kapaszkodót is jelenthet az utas kötvény.
Messze vagyunk az otthonunktól, kár ér bennünket vagy megbetegszünk, sokkal érzékenyebbé válunk ilyenkor – van aki pánikol is–, ezért jó, ha helyettünk szervezi meg valaki a gyógyulásunk körülményeit úgy, hogy esetleg ne akarjanak 10x-es térítést a nyakunkba varrni mindezért. A Biztosító munkatársai mindig szem előtt tartják és védik az ügyfél érdekeit.
Van olyan olvasónk, aki a kutyusukat is magával vitte az útra. Háziállatokra is köthető ilyesmi? Ennek milyen feltételei vannak?
Igen, erre is van lehetőség, igaz bizonyos keretek között. Kutya és macska balesete esetén a diagnosztika költségei fedezhetők, melynek mértéke a választott csomagtól függ, de maximum 30.000 ft-ig terjedhet.
Furcsa kérdés, de a járvány miatt szinte kötelező feltennem, hogy ha valaki karantéba kényszerül külföldön, annak a költségeit fedezi-e a biztosítás? És ha a COVID-19 megbetegedést az út során kapja el és amiatt kerül kórházba?
A járvány valóban új kérdéseket vetett fel. Jelenleg a karantén költségei nem térítendők, de ha orvosi ellátásra szorul az ügyfelünk, akkor a gyógyítás költségei, a kórházi költségek vagy akár a storno biztosítások is mind-mind a térítendő kategóriába tartoznak. A szolgáltatás nagysága maximalizálva van, a járvány betegségek esetén 25 millió ft-ig. Abban az esetben, ha a Külügyminisztérium az adott országot a nem javasolt térségek kategóriába sorolja, akkor a szolgáltatás ide nem érvényes, ezért érdemes körültekintően tervezni az utazást, akár már az úticél megválasztásakor is.
Ha az olvasónk még nem tudja, hol kösse meg az utasbiztosítását, hogyan tud Téged elérni, esetleg tanácsot kérni tőled?
Elérhető vagyok a Facebook szakmai oldalamon keresztül, de akár a telefonszámomat is felhívhat bárki további kérdés esetén (+36209585848) ha erre igény van. Nagyon köszönöm a lehetőséget, hogy tájékoztathattalak benneteket ebben a témában!